Odpowedź z PPA:
http://www.ppa.pl/forum/morphos/33252/sam-460ex-vs-macmini/2#m486865--- Copy & Paste ---Re: Sam 460ex vs MacMini
michal_zukowski
MorphOSAmigaOS 4Amiga klasycznaAROS
Lokalizacja: Lublin
W odpowiedzi na #49
Chciałbym jeszcze wyjaśnic sytuację ze wsparciem video. Osoby nie znające się na informatyce, takie jak mufa mają problem z rozumieniem technicznych detali a więc wyjasniamy.
Wygoda oglądania filmów zależy od dwóch czynników, prędkości dekodowania i prędkości wyświetlania tego na ekranie.
Jeśli chodzi o wparcie do dekodowania to mamy 3 możliwości:
- dekodowanie samym procesorem
- dekodowaniem procesorem i Altivekiem
- dodatkowe wykorzystanie karty GFX do dekodowania
W obecnej amigowej sytuacji mamy dostęp do dwóch pierwszych możliwości. Nie ma wykorzystania uvd. Dlatego głowny wpływ w MorphOSie na wygodę odtwarzania filmów ma taktowanie oraz obecność altiveka.
Jeśli chodzi o wyswietlanie to jest trochę inaczej. Normalnie ekran składa się z pixeli wariacji formatu ARGB32. Filmy natomiast dekodują się do wariacji formatu YUV. Żeby wyswietlic to na ekranie potrzeba konwersji na RGB, która pobiera moc procesora (z tym, że na Altiveku jest nim akcelerowana). Żeby olać konwersje i puszczac dane bezposrednio wymyślono tryb overlaya gdzie karta przyjmuje surowe dane. Obsługą tego trybu zajmuje się biblioteka cgxvideo.libray i tryb PIP w Picasso96. Wyswietlanie jest szybsze i za darmo mamy mozliwosc skalowania okienka. W Morphosie tryb ten jest troszeczke bardziej rozbudowany i mamy mozliwosc umieszczenia danych overlay w zwyklym okienku dlatego Mplayer dla MorphOSa ma gadzety laczenie z okienkiem z filmem a w OS4 tak sie nie dalo zrobic (jedynie Dvplayer wykorzystuje taki sposob wyswietlania poprzez serię obejść).
Co da samego trybu overlay występują 3 opcje:
- mamy go w pełni (karty radeon on 9100 w górę bez 9200)
- mamy go ale tylko do pewnej szerokosci filmu (starsze radeony, odpada wtedy full hd)
- nie mamy go
, pozostaje wysylanie danych RGB
Dodatkowo dochodzi możliwość skorzystania z trybu AGP DMA przesyłania danych do pamięci karty. To daje dodatkowe przyspieszenie i jest dostępne w ostatich wersja MorphOS. Dzięki temu otrzymaliśmy możliwość oglądania filmów 720p na makach mini i pozostalych sprzętach >=1.42 GHz
Wrócmy do wariantu pesymistycznego - nie mamy overlaya. Co byśmy mogli zrobić? Wykorzystać jednostkę 3D. Cofając sie w historii wracamy do karty BVisionPPC, która jako pierwsza miała ten tryb (dla przypomnienia tooltype: VLAYER=DESTRUCTIVE).
Overlaya nie ma w kartach Radeon od okolo serii R500 więc użytkownicy AmigaOS4 (i MorphOsa) nie mogą/nie mogli z niego korzystać. Dokładając powolność procesora Sam460 otrzymywaliśmy bardzo niefajną sytuację, więc dla AmigaOS4 dla RadeonówHD i dla MorphOSa dla R500 zostało dołożone wparcie wyświetlania przez jednostkę 3d (dla AmigaOS4 także z trybem DMA, dla Morphosa jeszcze tego nie ma). To właśnie jest to całe mityczne wsparcie, o którym niezrozumiale pisał mufa i tak sie z niego cieszył. Plusem jego (wsparcia, nie mufy) jest to, że możemy mieć naraz wiele okienek ze wsparciem wyswietlania (w overlayu tylko jedno). Minusem jest lekko mniejsza prędkość niż sprzętowego overlaya.
ps. W cgxvideo.library jest jeszcze tryb overlaya dla danych 8bit LUT, wykorzystywany np. w emulatorach.
ps2. W MorphOSie tryb wsparcia przez jednostki 3D jest nadal dostępny przez cgxvideo.library, przez co wszystko co wykorzystywalo overlaya dalej bedzie dzialac na nowych kartach. O ile sie nie mylę (niech mnie ktoś poprawi) to obecnie wsparcie wyswietlania w AmigaOS4 jest robione inaczej i stare oprogramowania nie wykorzysta kart RadeonHD.
--- END ---