Tak, jak napisał kolega
Adam Mierzwa żeby programować należy ogarnąć szereg podstawowych pojęć takich jak:
- Zmienna - jest to "pudełko" przechowujące wartość, którą możemy modyfikować,
- Stała - jest to wartość, która się nie zmienia,
- Napis - jest to ciąg znaków (liter, liczb, znaków interpunkcyjnych),
- Funkcja - jest to "skrzynka", która wykonuje dla nas ustalone zadanie,
- Parametry, argumenty - przekazujemy je funkcji,
- Wskaźnik - zmienna, która przechowuje adres pamięci komputera. W tej pamięci mogą się znajdować jakieś zmienne,
- Struktura - zgrupowanie zmiennych.
Serdecznie polecam najpierw zgłębić definicje tych pojęć, po czym sprawdzić je w praktyce, np. z pomocą książki o języku ANSI C:
https://ksiegarnia.pwn.pl/Jezyk-ANSI-C-Programowanie,1003647539,p.htmlNa początek polecam też zbiór dokumentów i programów i innych materiałów przydatnych programiście zawartych na płycie kompaktowej
Amiga Developer CD v1.1 i v2.1. Na płycie v2.1 są też oryginalne ROM Kernel Reference Manual w postaci AmigaGuide i HTML.
Obraz tej płyty jest do pobrania z serwisu Archive.org:
https://archive.org/details/amigadevelopercdv2.1Teraz co do wybou języka:
Najbardziej wszechstronnym językiem do pisania programów (oraz gier) jest według mnie
język C. Daje on pełną kontrolę nad programem, aczkolwiek teoretycznie wymaga więcej pisania (szczególnie niektórych funkcji od podstaw). System
Amiga OS udostępnia mnóstwo funkcji do wykorzystania z poziomu języka C - w tym do grafiki, plików i dźwięku.
Inne języki to m.in.:
AMOS - Doskonały język dla początkujących. Sam zaczynałem w Basicu na C64 i AMOSie na Amidze.
Napiszesz w nim zarówno gry jak i programy użytkowe. Ma tysiące gotowych funkcji.
Amiga E - Bardzo podobny do języka C, przeznaczony dla Amigi. Całkiem fajny, aczkolwiek bardziej polecam C.
Hollywood - Ciekawe rozwiązanie, jeżeli chcesz szybko uzyskać złożone aplikacje multimedialne oraz gry. Tutaj pomoże Ci na pewno kolega
Mufa.
Do pisania w C na Amidze istnieje szereg kompilatorów:
Ażeby zainstalować kompilator należy zazwyczaj zrobić kilka przypisów oraz dodać do systemu ścieżkę kompilatora. Wówczas możemy kompilować programy z linii poleceń. Programy piszemy w dowolnym edytorze tekstu (najlepiej tzw. edytorze programisty).
Przykład użycia kompilatora GCC do skompilowania programu zawartego w pliku
Program.c:
Kod:
GCC Program.c
Jeżeli program jest poprawnie napisany, kompilator powinien utworzyć plik wykonywalny o nazwie
a.out, gotowy do uruchomienia.