Forum AmigaOne Zone https://forum.amigaone.pl/ |
|
Programowanie pod AmigaOS 4.x https://forum.amigaone.pl/programowanie-f13/programowanie-pod-amigaos-4-x-t142.html |
Strona 1 z 2 |
Autor: | adam [ wtorek, 27 mar 2012, 18:14 ] |
Tytuł: | Programowanie pod AmigaOS 4.x |
Programowanie pod Amiga OS 4. Język angielski wymagany. Przede wszystkim dlatego, że dostępna dokumentacja jest w tym języku. SDK (Software Development Kit) jest dostępny za darmo na stronie Hyperionu. SDK_53.30 (2015-09-06) CubicIDE (komercyjny) http://www.softwareandcircuits.com/division/amiga/products/cubic/index.html CodeBench http://codebench.co.uk/downloads.html Blogi programistów AmigaOS 4 - OS4 Coding http://www.os4coding.net/ W treściach zagnieżdżone ciekawe rzeczy, wyciągam 2 linki: Dlaczego binaria pod AmigaOS 4 są "spuchnięte" http://www.os4coding.net/sites/default/ ... _steps.zip Beginner's Guide to Programming ReAction http://www.os4depot.net/share/document/ ... nguide.lha Osoby które coś zaczęły dłubać proszę o udzielanie się |
Autor: | Radek Cz [ wtorek, 27 mar 2012, 18:23 ] |
Tytuł: | Re: Programowanie pod AmigaOS 4.x |
Skoro już tak o programowaniu to ciekawy jestem czy wciąż koderzy rzeźbią w asemblerze w Aos 4+? Mam na myśli produkcje scenowe bo chyba gier i użytków tym bardziej już się w tym nie robi. |
Autor: | adam [ środa, 28 mar 2012, 12:03 ] |
Tytuł: | Re: Programowanie pod AmigaOS 4.x |
Ulubiona dla koderów to była Motorolka. Assembler jest zależny od procesora, i nie sądzę żeby komuś chciało się wgryzać w te nowe procesory, skoro jest WinUAE i można tworzyć produkcje na najszybsze Amigi klasyczne Scena istnieje, ale nie dla AmigaOS 4.x - mogę się mylić, nie interesowało mnie nigdy oglądanie tych samych "obracających się kartofli" czy "creditsów" dłuższych jak samo demko Co się tyczy gier i użytków - w assemblerze pisze się tylko "krytyczne" fragmenty kodu, które są kluczowe dla szybkości/wydajności. Trudno mi powiedzieć jak to dziś wygląda, programistów mamy tylu co "kot napłakał". Jestem pewny że dział assemblera na żadnym forum (nie tylko w Polsce) byłby martwy. Sens jest uczyć się języków w których łatwo o pielęgnacje kodu i są w miarę łatwo przenośne na inny sprzęt (nie są tak mocno związane z architekturą sprzętu, konkretnym procesorem). Według mnie naukę programowania najlepiej zacząć od języków skryptowych, a nawet jeszcze prościej. Czyli hipertekst - HTML i AmigaGuide. Potem języki skryptowe, a potem C czy obiektowe programowanie C++. Można skrócić tę ścieżkę i uczyć się od razu C, jest dużo literatury, ale niestety - moje zdanie jest takie że do programowania trzeba mieć talent. Są dziedziny gdzie brak talentu można nadrobić ciężką pracą, ale wg mnie nie w tym przypadku. Umysły są różne i pracują specyficznie, tak jak różny jest umysł matematyka i humanisty (a to tylko najprostszy przykład). Niestety większość ludzi nie ma szans zostać programistami, ale żeby tego się dowiedzieć trzeba spróbować Możliwe że ktoś odkryje u siebie tę iskierkę, i hobby jakim jest Amiga wejdzie na wyższy poziom. Z pewnością tworzenie daje więcej satysfakcji jak zwykłe używanie komputera (po to by sprawdzić pocztę czy posłuchać mp3). No i społeczność jest mała, łatwiej się wybić czy zwyczajnie "zabłysnąć" |
Autor: | Radek Cz [ środa, 28 mar 2012, 14:48 ] |
Tytuł: | Re: Programowanie pod AmigaOS 4.x |
Zapytałem o asemblera z dwóch powodów. Pierwszy to taki że kas1e wspomniał o nim w swoim blogu co skłoniło mnie do myślenia że wciąż są hardkorowcy którzy w tym reźbią ;p, nie wiem dlaczego tak poprostu przyszło mi do głowy. Drugi to jak już wspomniałeś - na motorolce koderzy lubili wyciskać siudme poty z procesora a czasami nawet robili rzeczy wydawało by się niemożliwe. Cytuj: nie interesowało mnie nigdy oglądanie tych samych "obracających się kartofli" czy "creditsów" dłuższych jak samo demko Dema czy intra, te dobre, to była prezentacja tego co można osiągnąć i wycisnąć na danym sprzęcie. Niektóre były naprawde klimatyczne, poza tym można było połączyć prace kilku/nastu ludzi w jedną całość, kod, muzyka, grafika ale przede wszystkim dobry i nowatorski pomysł. Moje jedno z ulubionych to intro 40K Darkroom - teraz niektóre ikonki mają więcej. |
Autor: | adam [ środa, 28 mar 2012, 15:26 ] |
Tytuł: | Re: Programowanie pod AmigaOS 4.x |
Demko obejrzałem, 40k może robić wrażenie, ale będąc konsekwentnym - gry na Atari też tyle zajmowały. A niekiedy było w nich więcej jak w tym demku. Na pewno niektóre demka są klimatyczne, ale chciałbym żebyśmy się trzymali programowania pod AmigaOS 4. Napisałeś: "można było połączyć prace kilku/nastu ludzi w jedną całość, kod, muzyka, grafika ale przede wszystkim dobry i nowatorski pomysł" A ja napiszę: Dlaczego ci ludzie mając assembler w małym palcu nie pisali czegoś bardziej pożytecznego? Programy, gry? Bo artysta nie zniży się do poziomu rzemieślnika? A może nie potrafiliby? Zaprojektowanie programu to jest sztuka. I co oni dziś mogą zrobić ze swoją wiedzą? To jest właśnie to o czym wspominałem - znasz C to będziesz mieć z tego pożytek i za 10 lat a komu dziś potrzebny assembler Motoroli? Nie jestem przeciwnikiem assemblera, po prostu uważam że to nie jest dla zwykłych ludzi Żaden z nas na tym forum prawdopodobnie nie napisze takiego demka, więc przywoływanie wspomnień - można, ale tak z programowaniem nie ruszymy |
Autor: | Radek Cz [ środa, 28 mar 2012, 16:01 ] |
Tytuł: | Re: Programowanie pod AmigaOS 4.x |
O ile pamiętam to była jakaś gra zrobiona przez scene polską ale za chińskiego luda nie moge sobie przypomnieć co i kiedy to było. Poza tym robienie czegoś wspólnie wymaga kompromisów, kogoś kto tym zarządzi i całej reszty która się podporządkuje, a jak wiadomo scenowicze to raczej ludzie ze zbyt dużym ego, z resztą jak większość artystów. Cytuj: A ja napiszę: Dlaczego ci ludzie mając assembler w małym palcu nie pisali czegoś bardziej pożytecznego? Programy, gry? Bo artysta nie zniży się do poziomu rzemieślnika? A może nie potrafiliby? Zaprojektowanie programu to jest sztuka. Sam się nad tym zastanawiałem swojego czasu. Nie dokońca też jest prawdą że nie robili gier i programów.Mój kumpel, który wciągnął mnie w amigowanie i scenowanie, ma na koncie dwie gry. Oczywiście patrząc na jakość produkcji scenowych nie możemy oczekiwać żeby ta sama jakość była obecna w grach, no chyba że gra powstaje przy udziale wielu wielu osób. Te wspomniane gry były robione głownie przez dwie osoby plus muzyka przez trzecią. Kończe ten przydługi wywód nie na temat, i dodam tylko że wspomniałem o asemblerze nie dlatego żeby móc nawiązać do sceny ale z ciekawości . |
Autor: | adam [ czwartek, 29 mar 2012, 14:32 ] |
Tytuł: | Re: Programowanie pod AmigaOS 4.x |
Ja nie znam nikogo osobiście z amigowego światka, co dopiero jakiegoś twórcę gry (btw Sword był nawet popularny). W assemblerze został napisany chociażby Amiga E |
Autor: | adam [ czwartek, 15 lis 2012, 13:43 ] |
Tytuł: | Re: Programowanie pod AmigaOS 4.x |
Niedawno w innym wątku dawałem linka do materiałów z seminarium dla programistów na AmiWest 2012. Żeby "nie zaginęło" postanowiłem w wątku o programowaniu, który jest bardziej intuicyjnym miejscem do rozpoczęcia poszukiwań w kierunku "jak zacząć programować pod AmigaOS", uwypuklić kilka elementów, które są istotne z punktu widzenia początkującego. Pod linkiem AmiWest Setup znajduje się absolutnie podstawowy opis jak zacząć. Artykuł jest co prawda po angielsku, ale jest opisane przystępnie i zwięźle: - instalacja SDK - testowanie SDK - "Hello World" - instalacja CodeBench - testowanie CodeBench - "Hello World" - testowanie CodeBench "Hello World" w wersji z GUI - zamieszczony kod źródłowy. Czyli jest opisane jak postawić sobie środowisko programisty za darmo, i napisać pierwszy program Hello World. Linki do SDK i Codebench są w pierwszym poście. Jeszcze jakieś wymówki? Do roboty! |
Autor: | adam [ piątek, 25 paź 2013, 09:43 ] |
Tytuł: | Re: Programowanie pod AmigaOS 4.x |
Na stronie Amiga wiki są nowe zasoby dla programistów. Jakiś czas temu materiały z AmiWest 2012 zostały wbogacone o wykłady wideo. Ostatnia nowość to AmiWest 2013: AmiWest 2013 Programming Conference Synopsis AmiWest Setup AmiWest Lesson 1: How to Crash AmiWest Lesson 2: Interpreting Crash Reports AmiWest Lesson 3: ProcTree Redux AmiWest Lesson 4: Simple IP Clients & Servers AmiWest Lesson 5: Bars&Pipes Tools Link do materiałów: http://wiki.amigaos.net/wiki/Tutorials:Main |
Autor: | adam [ czwartek, 2 sty 2014, 12:09 ] |
Tytuł: | Re: Programowanie pod AmigaOS 4.x |
Dosyć dawno Radov dokonał tłumaczenia kursu programowania dla początkujących. Materiał jest na execu, ale zważywszy jak mało jest o programowaniu pod AmigaOS 4 do poczytania po polsku - myślę że warto to zalinkować: Spota kurs programowania dla początkujących, cz. 1 Spota kurs programowania dla początkujących, cz. 2 Spota kurs programowania dla początkujących, cz. 3 |
Autor: | newhousik [ środa, 27 kwi 2016, 10:26 ] |
Tytuł: | Re: Programowanie pod AmigaOS 4.x |
Jest już Amiwest 2015. Rozumiem że jest tam ujęte programowanie w C lub C++ , bo zastanawiam się nad dodatkowa literaturą, oczywiście nie Amigową ale zawsze może coś ułatwić. Czy ktoś się zastanawiał nad AmigaE, kompilator PortablE jest dalej rozwijany. C jest bardziej przyszłościowy i wieloplatformowy, ale E mógłby być prostszy (pewnie gorszy dostęp do literatury). Chciałbym rozpocząć zabawę z programowaniem jednocześnie dla klasycznej Amigi i nowej pod Amigaos4.x |
Autor: | swinkamor12 [ środa, 27 kwi 2016, 16:28 ] |
Tytuł: | Re: Programowanie pod AmigaOS 4.x |
Do C jest dużo więcej literatury w tym w języku polskim co znacznie ułatwia sprawę. C jest bardziej popularny na Amidze niż E. Za C przemawia też dużo dostępnych kodów źródłowych na amigę w internecie. Poza tym jest na wiele popularnych platform, więcej osób zna więc może rzucić okiem i powiedzieć np co jest źle. Jeśli ktoś zna E z dawnych czasów, a nie zna C to w ostateczności może używać. W innym razie nie warto. |
Autor: | newhousik [ czwartek, 28 kwi 2016, 09:21 ] |
Tytuł: | Re: Programowanie pod AmigaOS 4.x |
Ok czyli C , faktycznie będzie łatwiej z literaturą. Przy okazji jak kogoś interesuje Amiga Classic i C https://computerarchive.org/files/comp/ ... ari_ST.pdf Nie wiem czy było ale że ja odkrywam od nowa zasoby internetu związanego z Amigą to wklejam. Polecam zejść katalog niżej lub dalej, pełno starej literatury, oczywiście po angielsku: https://computerarchive.org/files/comp/books/Compute/ |
Autor: | swinkamor12 [ czwartek, 28 kwi 2016, 19:55 ] |
Tytuł: | Re: Programowanie pod AmigaOS 4.x |
Nie warto tej książki czytać, jest zbyt przestarzała. Jeśli chodzi o gry w stylu Amigi 500, na Amigę 500: Amiga 500 Mapa pamięci - tam były przykłady do programowania hardware w C Jeśli chodzi o soft użytkowy: Polecam Kurs języka "C" Kamila Iskry i Dariusza Żbika - był kiedyś w MA: http://kramarczyk.org/amiga_kurs_c/ Potem kurs mui http://www.ppa.pl/programy/szkolki/ Kompilator C na amidze tylko gcc - inne jak sas c,maxon c++, hisoft c, aztec c, vbcc to wszystko jest przestarzałe i nawet dwadzieścia lat temu było w tyle za standardami. Gcc jest tu: http://kas1e.mikendezign.com/zerohero_c ... r_os3.html Jeśli chodzi o soft użytkowy i grafikę na Amidze - Amigi od Commodore które nadal są używane, w większości mają procesor dużo szybszy niż blitter - nawet Amiga 1200 z fastem ma procesor szybszy niż blitter. Należy się wystrzegać rysowania czegokolwiek za pomocą graphics.library - tylko swój własny kod i cpu. Tak będzie szybciej, tworzenie programu zajmie mniej czasu i pracy. Tak samo diskfont.library - lepiej zrobić ściągnąć skądś gotowe funkcje do fontów bitmapowych, albo przestawić się na ttf. Warto też nauczyć się cairo. Na razie tyle. Powodzenia w nauce. |
Autor: | newhousik [ piątek, 29 kwi 2016, 07:43 ] |
Tytuł: | Re: Programowanie pod AmigaOS 4.x |
Te na PPA już pościągałem , ale dzięki za Kramarczyka pewnie bym nie znalazł. Czy coś z aktualnie dostępnych książek w sprzedaży jest warte uwagi (oczywiście ogólnie o C) ? Szykuję się długi weekend OS 3.9 i 4.1 już przygotowane pod WinUAE |
Strona 1 z 2 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |