Forum AmigaOne Zone

Forum użytkowników Amigi i nie tylko
Teraz jest czwartek, 28 mar 2024, 15:28

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: czwartek, 12 lip 2018, 21:20 
Offline
Początkujący
Początkujący

Dołączył(a): czwartek, 12 lip 2018, 18:27
Posty: 6
cześć

jestem programistą PC i szukam pomocy z rozpoczęciem programowania na Amigę 500, którą posiadałem w latach 90tych :P
Mam uruchomioną Amigę 1200 przez WinUAE z Workbench 3.1
Chciał bym uruchomić na tym jakieś IDE?, w którym mógł bym napisać grę uruchamialną na Amidze 500

Spędziłem 2 wieczory na przeszukiwaniu internetów i spotkałem się z różnymi informacjami na ten temat, więc postanowiłem poprosić o pomoc tutaj :)

Niektórzy piszą, żeby zakupić sobie Storm C inni piszą, że to bardzo zły pomysł i kupic CubicIDE
Ponieważ w obu przypadkach wiąże się to z zakupem to chciał bym poznać waszą opinię, a może powinienem pójść w inną stronę i programować pod Windows 10, a tylko jakoś uruchamiać buildy na emulatorze?

Kwahu


Udostępnij dla FacebookUdostępnij dla Twitter
Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: piątek, 13 lip 2018, 12:18 
Offline
Początkujący
Początkujący

Dołączył(a): czwartek, 12 lip 2018, 18:27
Posty: 6
Udało się mi skompilować hello world pod Windowsem
Teraz szukam informacji co i w jakiej kolejności przestudiować, aby być w stanie napisać własną grę z elementami 3D ?


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: piątek, 13 lip 2018, 17:30 
Offline
Administrator
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 16 sty 2012, 15:14
Posty: 4652
kwahu napisał(a):
Udało się mi skompilować hello world pod Windowsem
Teraz szukam informacji co i w jakiej kolejności przestudiować, aby być w stanie napisać własną grę z elementami 3D ?


Ja tam programistą nie jestem, ale obawiam się że napisanie gry 3D w języku C, to nie bardzo idzie w parze z możliwościami Amigi klasycznej. Takie rzeczy to rzeźbiono w Assemblerze.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: piątek, 13 lip 2018, 17:48 
Offline
Początkujący
Początkujący

Dołączył(a): czwartek, 12 lip 2018, 18:27
Posty: 6
Masz 100% rację, zamierzam używać metod napisanych w asemblerze, C ma służyć tylko do obsługi logiki gry :)


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: piątek, 13 lip 2018, 20:28 
Offline
Administrator
Administrator

Dołączył(a): poniedziałek, 16 sty 2012, 13:40
Posty: 230
Lokalizacja: okolice Lublina
kwahu napisał(a):
Udało się mi skompilować hello world pod Windowsem


Możesz opisać co i jak - jaki pakiet wybrałeś i jak skonfigurowałeś. Ja jedynie pod linuxem sobie środowisko do pracy przygotowałem. Powiem szczerze, że z chęcią bym pod windowsem pisał, bo na laptopie którego używam mam windowsa, ale jakoś mnie odrzuca - ja to jeszcze na dosie wychowany i tryb graficzny to jak małpa używam - taki typowy klikacz. Jak już chcę szare komórki wysilać i coś programować to jednak tryb tekstowy preferuję bo mi łatwiej się skupić na robocie.

Wysłane z mojego GT-I9300 przy użyciu Tapatalka

_________________
AmigaONE X5000/20


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: sobota, 14 lip 2018, 08:22 
Offline
Doborowy forumowicz
Doborowy forumowicz

Dołączył(a): wtorek, 17 sty 2012, 17:21
Posty: 934
Jeśli chodzi o Amigę 500.

IDE do A500 nie ma, to nie te czasy.

Do robienia gier pod a500 potrzebujesz:

Książki z opisem hardware:

- Vademecum Programisty Amiga - autor Grzegorz Miechowski

- AMIGA bez tajemnic - książka niezbędna dla każdego kodera - zrób własne demo

- Mapa pamięci Amiga 500 2000

Kompilator SAS C - wersja 6.x

Oraz mnóstwo wolnego czasu. Do opanowania masz ponad sto rejestrów oryginalnych układów Amigi.
Assembler coopera - drugiego procesora z oryginalnych układów Amigi.
Skomplikowany system sprite'ów, dwa obrazy wyświetlane naraz.

2D można robić w 320x256 dwie płaszczyzny po 8 kolorów.

3D tylko bez tekstur. Maksymalna teoretyczna wydajność oryginalnych układów Amigi to 320x200 w 16 kolorach.
Najlepszym udało się wyciągnąć 256x200 w 8 kolorach (gra Desert Wolf).

Nie polecam pisania na Amigę 500 ze względu na czas potrzebny do opanowania oryginalnego amigowego hardware,
czas żeby móc zrobić coś co nie będzie kompletną pomyłką.

Dodatkowe informacje mój blog o programowaniu na amidze

http://owbreaction.wordpress.com


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: sobota, 14 lip 2018, 12:47 
Offline
Doborowy forumowicz
Doborowy forumowicz

Dołączył(a): wtorek, 17 sty 2012, 17:21
Posty: 934
3D.

Amigi bez karty graficznej.

Jeśli chodzi o 3D nie warto używać Amig bez kart graficznych, zajmować się zagadnieniami typu c2p, szkoda czasu.
Nikt nigdy nic wartościowego nie pokazał na Amidze bez dodatkowej karty graficznej.
Mimo heroicznych wysiłków max co się udało osiągnąć to trochę lepiej niż DOOM czyli gra Alien Breed 3D II The Killing Grounds.
Zakodowana max hakersko, chodzi wolno w niskich rozdzielczościach, na super drogich Amigach z cpu 060.
https://www.youtube.com/watch?v=z7L5yFKMaWo
O innych klonach DOOMa na Amigę bez karty graficznej wstyd pisać.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: sobota, 14 lip 2018, 13:29 
Offline
Doborowy forumowicz
Doborowy forumowicz

Dołączył(a): wtorek, 17 sty 2012, 17:21
Posty: 934
3D na amigach z kartami graficznymi.

Tu mamy duży wybór.

- drogie duże Amigi od Commodore z drogimi kartami Amiga<->PCI i kartami VooDoo na PCI
- Amigi od Commodore z ppc i kartami graficznymi c/bvision.
- WinUae z emulacją 3D - dwa rozwiązania - QuarTex i Wazp3D
- nowe Amigi po Commodore

Grafika 3D - głównie OpenGL 1.x, tylko na nowszych Amigach z Amiga OS 4 OpenGL 2.x

Kompilator gcc.

Jeśli znasz OpenGL 1.x to najprościej zrobić grę na pc w OpenGL 1.X i potem przenieść na Amigę, to będzie chodzić prawie wszędzie.

OpenGL 2.x - dużo mniej sprzętu, głównie nowsze i droższe modele Amig.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: czwartek, 19 lip 2018, 21:58 
Offline
Początkujący
Początkujący

Dołączył(a): czwartek, 12 lip 2018, 18:27
Posty: 6
Cześć,

dzięki za wasze odpowiedzi.
Przy pomocy Unity 3D stworzyłem małe demo tego co chciałem osiągnąć.

1 - umieszczam w scenie 4 kamery każda z kątem 90 stopni
2 - renderuję 4 razy obraz 256x256px do zarezerwowanej pamięci o szerokości 1024px
3 - umieszczam ten obraz na 4 quadach rozmieszczonych w okół kamery
4 - umożliwiam obracanie kamerą w poziomie graczowi za pomocą myszki

punkty 1 do 2 wykonuję tylko 1 raz dla danej pozycji gracza w świecie

punkty 3 do 4 dzieją się w czasie rzeczywistym umożliwiając graczowi swobodne rozglądanie się wewnątrz "panoramy 360"

Myślicie, że w ogóle coś takiego jest możliwe do zaimplementowania?
Ile poligonów dało by się wyrenderować w ciągu 1 sekundy na Amidze 500 ?


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: czwartek, 19 lip 2018, 22:15 
Offline
Początkujący
Początkujący

Dołączył(a): czwartek, 12 lip 2018, 18:27
Posty: 6
Tutaj jest filmik z tego jak działa taki wyrenderowany cube z 4 ścian z kamerą w środku
oraz "chodzeniem"
To chodzenie zrobiłem w taki sposób, że przytrzymując klawisz myszy robię "zoom" na kamerze do tego co jest wyrenderowane i zapamiętuję jak długo gracz trzymał klawisz, na koniec przesuwam gracza do przodu o wyliczoną odległość i ponownie renderuję cube z 4 kamer po 90 stopni

https://youtu.be/tdr0ifcizxs

Jeżeli chodzi o tą szarość to są tam 32 kolory + taki shader robiący dither


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: piątek, 20 lip 2018, 11:41 
Offline
Administrator
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 16 sty 2012, 15:14
Posty: 4652
Według mnie na gołej A500 to sensownie nie pójdzie. No ale są tutaj więksie entuzjaści klasycznej Amigi, jak np.Hextreme, więc mam nadzieję że się wypowiedzą.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: piątek, 20 lip 2018, 11:51 
Offline
Administrator
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 16 sty 2012, 15:14
Posty: 4652
kwahu napisał(a):
Ile poligonów dało by się wyrenderować w ciągu 1 sekundy na Amidze 500 ?


Trudno powiedzieć, ale być może pamiętasz grę Stunt Car Racer, za dużo polygonów tam nie ma, a gra działa tak sobie. Dwa lata temu ktoś zaoferował 400 funtów nagrody za kompilację gry, która zadziała na Amidze z prędkością 50 / 60fps (bo na razie tak nie działa nawet na procku 060). O ile wiem nikt przez ten czas nie podołał zadaniu.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: piątek, 20 lip 2018, 13:50 
Offline
Doborowy forumowicz
Doborowy forumowicz

Dołączył(a): wtorek, 17 sty 2012, 17:21
Posty: 934
Układy graficzne amigi zostały zaprojektowane w 1983 czyli 35 lat temu,
Kiedyś były całkiem fajne, ale to jest jednak technologia sprzed 35 lat.

Jeśli chodzi o 3D to na a500 można zrobić coś miej więcej takiego:

Desert Wolf

https://www.youtube.com/watch?v=-WsUPOWVi0Y

Stunt Car Racer

https://www.youtube.com/watch?v=q7w_0yP5RwU

Retaliator

https://www.youtube.com/watch?v=ui6CXltKR98

Do tego co chcesz zrobić potrzebujesz sprzętu minimum 15 lat nowszego od a500.
Sprzętu od C= z kartą 3D, lub nowych Amig.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: piątek, 20 lip 2018, 19:10 
Offline
Początkujący
Początkujący

Dołączył(a): czwartek, 12 lip 2018, 18:27
Posty: 6
hej, dzięki za odpowiedzi
póki co nie zniechęciłem się jeszcze oczywiści 14MHz może się okazać koniecznością ;)

mój pomysł opiera się o rendering "offline" więc to jest kwestia tego ile się da wyświetlić w ciągu 1-2 sekund

pytanie czy jest dostępny w C taki silnik 3D, w którym mógł bym się skupić na napisaniu samej części odpowiedzialnej za renderowanie panoramy 360 zamiast uczyć się rysować trójkąty ;)


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: sobota, 21 lip 2018, 00:02 
Offline
Doborowy forumowicz
Doborowy forumowicz

Dołączył(a): wtorek, 17 sty 2012, 17:21
Posty: 934
Nieźle kombinujesz. Przypomina mi to moje próby sprzed lat.
Ale to nie wyjdzie.
Układy graficzne Amigi to technologia sprzed 35 lat.
14 MHz nie wystarczy do 3D.
Bez karty graficznej gry 3D na Amidze nie mają sensu.
Najlepsi, na absurdalnie drogich 060 osiągnęli trochę lepszego DOOMa.
Szkoda Twojego czasu.
Lepiej użyć Amigi lub emulatora z kartą 3D i OpenGL.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL
phpBB SEO