Forum AmigaOne Zone
https://forum.amigaone.pl/

Amiga OS na x86 [ankieta]
https://forum.amigaone.pl/amigaos-f3/amiga-os-na-x86-t750-15.html
Strona 2 z 2

Autor:  swinkamor12 [ sobota, 2 kwi 2016, 07:55 ]
Tytuł:  Re: Amiga OS na x86 [ankieta]

30 lat temu commodore zrobiło API Amigi tak że jest w 90% niekompatybilne z x86.
Nie jest ważne kto wtedy zawalił.
Procesor w Amidze musi być w stanie działać w trybie big endian.
Jeśli procesor nie jest w stanie działać w tym trybie, to nie będzie integracji ze starym softem
i to już nie będzie stara dobra Amiga.
A x86 choć jest bardzo fajny do Windowsa to w trybie big endian, nie działa, nie działał i nigdy nie będzie działał.
Porównania z Apple nie mają sensu. Apple przeszło na unixa 15 lat temu i tam nie ma problemu z różnymi procesorami, czy ochroną pamięci.
Jeśli można Amigę z czymś porównywać to z Apple z 1999 roku.
Jeśli chcesz zapoznaj się z nieudanym projektem Apple - Copland, może to wyjaśni dlaczego Amiga Os na x86 nie ma sensu.
Ceny są duże bo sprzęt jest sprzedawany w niewielkich ilościach.
Trudno. W Amidze wszystko można zmienić, z wyjątkiem procesora.
Procesor powtarzam musi być w stanie działać w trybie big endian.
Bo jak nie to to już nie będzie stara dobra Amiga.
Są też tańsze opcje w przypadku sprzętu, niekoniecznie trzeba wydawać 2000E można 1000E.
Żonie, najlepiej do pracy kupić poleasingowe pc za 100 PLN.
Będzie zadowolona.

Autor:  newhousik [ poniedziałek, 4 kwi 2016, 10:42 ]
Tytuł:  Re: Amiga OS na x86 [ankieta]

Przyrównanie do Appla miało tylko udowodnić, że nie ma się co bać klonów (czy choćby Winuae), Amigi nie zabiją.
Może jestem w błędzie, ale przecież stara motorola w nowych Amigach czy MorphOsie tez jest emulowana, co za różnica w stosunku do x86 czy Arma. Każda z tych platform bez problemu sobie z nią radzi. Z PowerPC jest oczywiście większy problem, ale czy poza systemem, jest aż tak wiele natywnych aplikacji pod niego?. Hyperion ma źródła swojego systemu więc nie ma problemu (po za czasem i kosztem zmiany platformy).
Osobiście dla mnie Nowa Amiga sprzętowo ma tyle samo wspólnego z tradycyjną Amigą, co Mac z zainstalowanych MorphOSem (przepraszam Morphowców i tych co używają Arosa;), pozdrawiam), emulacja kości ECS/AGA itd. Jedyne co wiąże ją z przeszłością, to nowy system Amigi, który zachowuję spójność z tradycją.
Co do PC za 100 zł nie mówię że mnie na niego nie stać, ale po co ma mi stać w domu, skoro będę miał "Nową Amigę". Uważam że nowe Amigi nie powinny być zabawkami do retro gier, a skoro tak to "Personal Computer" powinien spełniać w miarę możliwości większość potrzeb typowego użytkownika komputera. Jeszcze potrafiłbym przetrzymać sytuacje że mam na dysku zainstalowanego linuxa bo czegoś tam nie da się zrobić na Amidzę, ale trzymać w domu parę komputerów ,a każdy do innej operacji ? gdzie tu logika, ergonomia, ekologia i Bóg wie co jeszcze ;).
Cały czas próbuję nawiązać do rozwoju Amigi, do zainteresowania nią nowych odbiorów, a nie sprzedaży jej starym oldboyom którzy wymrą w najbliższe półwieku ( do których sam się zaliczam ).
Wiem brzmi to może górnolotnie, ale mam nadzieje że Hyperion nie robię tego wszystkiego tylko dla starych użytkowników Amigi, że wraz ze śmiercią ostatniego po prostu zamkną firmę ;), cały czas mam nadzieje że to biznes + idea ;)

Autor:  swinkamor12 [ poniedziałek, 4 kwi 2016, 20:43 ]
Tytuł:  Re: Amiga OS na x86 [ankieta]

Procesor w amidze musi być taki żeby mógł działać w trybie big endian, bo tylko wtedy jest możliwa integracja ze starym softem.
Źle ci się wydaje że może być x86.
Reszta sprzętu poza procesorem nie ma znaczenia.
Nadaje się do użycia tylko w grach i w niskich rozdzielczościach.
Commodore nigdy tak naprawdę nie rozwijało amigi i np procesor 020 w amidze 1200 jest szybszy od blitera.

Autor:  adam [ wtorek, 5 kwi 2016, 00:06 ]
Tytuł:  Re: Amiga OS na x86 [ankieta]

Cytuj:
Nadaje się do użycia tylko w grach i w niskich rozdzielczościach.

Co autor miał na myśli?

Co do pomysłu przejścia na x86 - nie jestem entuzjastą, ale jeśli nie chcemy mieć drugiej generacji klasyków to jest nieuniknione. PPC jest zwyczajnie za wolny. Możemy sobie opowiadać o stacjach roboczych, konsolach z PPC, ale konstrukcja Tabor nie pozostawia złudzeń co nam się serwuje ;]

Autor:  amig_os [ wtorek, 5 kwi 2016, 06:24 ]
Tytuł:  Re: Amiga OS na x86 [ankieta]

adam napisał(a):
Cytuj:
Nadaje się do użycia tylko w grach i w niskich rozdzielczościach.

Co autor miał na myśli?

Co do pomysłu przejścia na x86 - nie jestem entuzjastą, ale jeśli nie chcemy mieć drugiej generacji klasyków to jest nieuniknione. PPC jest zwyczajnie za wolny. Możemy sobie opowiadać o stacjach roboczych, konsolach z PPC, ale konstrukcja Tabor nie pozostawia złudzeń co nam się serwuje ;]


Największym problemem w AmigaOS była zależność GPU od CPU w chwili obecnej gdy pojawił się Warp3DNowa+RadeonHD problem ten został zażegnany. Jak dojdzie do tego wsparcie UVD a raczej jest to pewne - nie ma potrzeby migrować na x86. Zostawmy to dla innych niech się męczą. Nawet Aros jest w lesie przez problemy z ilością dostępnego hardware. A-Eon woli sam produkować płyty główne niż się męczyć i szukać kompatybilnych płyt głównych. Czas leci do przodu, ludzie nie są coraz młodsi, (developerzy odchodzą RIP)- nie ma czasu na eksperymenty. Czas tworzyć software.

Autor:  Mufa [ wtorek, 5 kwi 2016, 07:32 ]
Tytuł:  Re: Amiga OS na x86 [ankieta]

adam napisał(a):
jeśli nie chcemy mieć drugiej generacji klasyków to jest nieuniknione. PPC jest zwyczajnie za wolny. Możemy sobie opowiadać o stacjach roboczych, konsolach z PPC, ale konstrukcja Tabor nie pozostawia złudzeń co nam się serwuje ;]


Tak jak powiedział Amig_OS CPU to w dzisiejszych czasach nie wszystko, liczy się też GPU, pamięć itp. Przecież, żeby np. odtwarzać filmy FullHD wcale nie trzeba super szybkiego procesora, wystarczy dobrze oprogramowana karta graficzna. Reasumując, jeśli masz w miarę normalną obsługę nowoczesnej karty graficznej, dodatkowo RAM na DDR3, dysk SSD itp., to ten wolniejszy procesor w codziennych zastosowaniach aż tak nie boli.

Nie będziemy mieli szybko retro-klasyków drugiej generacji również z tego powodu, że najzwyczajniej w świecie platforma wintela ucieka w coraz wolniejszym tempie. Pamiętam jak na początku 1998 roku kupiłem swojego Blizzarda PPC 603e 200MHz, to najszybsze Pentium II miało wtedy bodaj taktowanie 233MHz czy 266MHz. Po trzech latach szybkość PPC dostępnego dla Amigi nie zwiększyła się wcale, lecz w przypadku PC przekroczono już barierę 1GHz a najwolniejsze Celerony na rynku miały 600MHz.

Teraz od dobrych 10 lat taktowanie stoi w miejscu a z braku laku postanowiono iść w wielordzeniowość. Modyfikacji uległo podejście do prawa More'a. Mniejsza o to, jak dosłownie ono brzmiało, pamiętam jak się o nim pisało na początku wieku. Większość pism i portali podawało "Prędkość procesorów będzie się podwajała co 18 miesięcy" - wtedy pasowało to do ówczesnych realiów. Potem realia się zmieniły więc było - "Prędkość procesorów będzie się podwajała co 2 lata". Następnie pisano już - "Co 2 lata będzie podwajała się liczba tranzystorów w procesorach". Teraz wiadomo już, że w przypadku Intela i ta zasada się nie sprawdzi i okres podwojenia liczby tranzystorów wydłuży się co najmniej do 3 lat. W przypadku odstającego coraz bardziej AMD sytuacja wygląda jeszcze mniej ciekawie.

Mieliśmy tu nie dyskutować o stacjach roboczych, konsolach itp. Niemniej warto podkreślić, że chociaż Intel siedzi na technologi 14nm to IBM pochwalił się w ubiegłym roku wyprodukowaniem chipu w technologii 7nm. Zapowiedział też na przyszły rok Power 9 (co prawda też 14nm) oraz na rok 2020 Power 10 (co prawda 10nm) a spekuluje się, że 7nm zostanie wdrożona komercyjnie dopiero w 2023 roku wraz z hipotetycznym Power 11. Niemniej pokazuje to, że ta według niektórych wymarła architektura ma wieloletnie plany rozwoju na przyszłość.

Amiga zapewne nie dostanie żadnego z tych superprocesorów, aczkolwiek podobnie jak ma to miejsce teraz, pojawią się zapewne jacyś okrojeni kuzyni dla komputerów przemysłowych, sprzętu sieciowego, wojskowego itp. które mogą stanowić ewentualną bazę dla następców Amig One X5000 i A1222.

Osobiście uważam, że jeśli nowa Amiga miałaby być retro to jedynie z uwagi na soft, a zwłaszcza przeglądarkę internetową. Problemy z zakupami na Allegro, jakie pojawiły się w ostatnich tygodniach są niepokojące i zajmują mnie dużo bardziej od rozważań na temat tego jak dobrze bądź nie byłoby nam na platformie X86.

Autor:  radzik [ wtorek, 5 kwi 2016, 08:11 ]
Tytuł:  Re: Amiga OS na x86 [ankieta]

Dokładnie, tu chodzi głownie o soft, a raczej jego brak. I jest to pomiekąd połączone z procesorem, ale mimo wszystko jest to efekt, małej liczby developerów. Poza tym nie mamy młodych ludzi, którym się chce, a dziadki są porostrzeliwane na trzy systemy. :D Niestety wygląda na to, że NG jest już retro, lub stanie się w najbliższym czasie...

Autor:  newhousik [ wtorek, 5 kwi 2016, 11:12 ]
Tytuł:  Re: Amiga OS na x86 [ankieta]

Wydajność CPU jednak czasami ma znaczenie ;) w moim przypadku Blender i ostateczny rendering, ale oczywiście zawsze układy wyspecjalizowane wykonują swoja prace lepiej ;)Osobiście rzecz ujmując jest mi jedno jaką drogą pójdą Hyperion i A-Eon. Ważne żeby sprzęt nadawał się do użytku, a tu najważniejsze jest oprogramowanie, system choćby i najpiękniejszy nic tu nie pomorze. Ograniczoną wydajność można przeżyć, nawet cenę by się dało, ale już wysoka cena połączona z brakiem softu wykorzystującego nowe technologie trendy (internet) jest nie do przeskoczenia dla pomniejszych fanów Amigi czy nawet ludzi z poza kręgu, a przecież chodzi o to żeby powiększać grono potencjalnych użytkowników bo tylko tak można dobrze zarobić.

Autor:  Mufa [ wtorek, 5 kwi 2016, 12:15 ]
Tytuł:  Re: Amiga OS na x86 [ankieta]

radzik napisał(a):
Poza tym nie mamy młodych ludzi, którym się chce, a dziadki są porostrzeliwane na trzy systemy.


Akurat Hans nie jest jeszcze taki stary
Obrazek
a przynajmniej nie wygląda na dziadka. Na szczęście jemu jeszcze się chce. Między innymi dlatego AmigaOS 4 nie będzie retro :naughty:

Autor:  swinkamor12 [ wtorek, 5 kwi 2016, 17:01 ]
Tytuł:  Re: Amiga OS na x86 [ankieta]

adam napisał(a):
Cytuj:
Nadaje się do użycia tylko w grach i w niskich rozdzielczościach.

Co autor miał na myśli?


Zabieranie dostępu do pamięci chip przez układy AGA podczas wyświetlania.
Maksymalna rozdzielczość gdzie blitter jeszcze daje radę jest 640x256 8 bit.
Rozdzielczość 640x480 256 kol. i cała grafika i tak musi być rysowana przez procesor, bo przez brak dostępu do pamięci blitter jest kilka razy wolniejszy.

Strona 2 z 2 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/