Forum AmigaOne Zone

Forum użytkowników Amigi i nie tylko
Teraz jest czwartek, 28 mar 2024, 23:16

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 20 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: wtorek, 27 mar 2012, 18:14 
Offline
Znamienity forumowicz
Znamienity forumowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 17 sty 2012, 12:28
Posty: 1186
Programowanie pod Amiga OS 4.
Język angielski wymagany. Przede wszystkim dlatego, że dostępna dokumentacja jest w tym języku.

SDK (Software Development Kit) jest dostępny za darmo na stronie Hyperionu.
SDK_53.30 (2015-09-06)

CubicIDE (komercyjny)
http://www.softwareandcircuits.com/division/amiga/products/cubic/index.html

CodeBench
http://codebench.co.uk/downloads.html

Blogi programistów AmigaOS 4 - OS4 Coding
http://www.os4coding.net/

W treściach zagnieżdżone ciekawe rzeczy, wyciągam 2 linki:
Dlaczego binaria pod AmigaOS 4 są "spuchnięte" http://www.os4coding.net/sites/default/ ... _steps.zip
Beginner's Guide to Programming ReAction http://www.os4depot.net/share/document/ ... nguide.lha

Osoby które coś zaczęły dłubać proszę o udzielanie się :-)

_________________
AmigaOne 500 (AMCC 460ex 1150 MHz), 2 GB RAM, Radeon 7750 (1GB, DDR5), karta dźwiękowa Envy24HT


Udostępnij dla FacebookUdostępnij dla Twitter
Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: wtorek, 27 mar 2012, 18:23 
Offline
Elitarny forumowicz
Elitarny forumowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): piątek, 20 sty 2012, 22:31
Posty: 617
Skoro już tak o programowaniu to ciekawy jestem czy wciąż koderzy rzeźbią w asemblerze w Aos 4+?
Mam na myśli produkcje scenowe bo chyba gier i użytków tym bardziej już się w tym nie robi.

_________________
AmigaOne X5000/020, Sapphire Radeon R9 270X Toxic, 2GB RAM.
Amiga1200/060 32MB RAM
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: środa, 28 mar 2012, 12:03 
Offline
Znamienity forumowicz
Znamienity forumowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 17 sty 2012, 12:28
Posty: 1186
Ulubiona dla koderów to była Motorolka. Assembler jest zależny od procesora, i nie sądzę żeby komuś chciało się wgryzać w te nowe procesory, skoro jest WinUAE i można tworzyć produkcje na najszybsze Amigi klasyczne ;-)
Scena istnieje, ale nie dla AmigaOS 4.x - mogę się mylić, nie interesowało mnie nigdy oglądanie tych samych "obracających się kartofli" czy "creditsów" dłuższych jak samo demko ;-)

Co się tyczy gier i użytków - w assemblerze pisze się tylko "krytyczne" fragmenty kodu, które są kluczowe dla szybkości/wydajności. Trudno mi powiedzieć jak to dziś wygląda, programistów mamy tylu co "kot napłakał". Jestem pewny że dział assemblera na żadnym forum (nie tylko w Polsce) byłby martwy.
Sens jest uczyć się języków w których łatwo o pielęgnacje kodu i są w miarę łatwo przenośne na inny sprzęt (nie są tak mocno związane z architekturą sprzętu, konkretnym procesorem).

Według mnie naukę programowania najlepiej zacząć od języków skryptowych, a nawet jeszcze prościej. Czyli hipertekst - HTML i AmigaGuide. Potem języki skryptowe, a potem C czy obiektowe programowanie C++.
Można skrócić tę ścieżkę i uczyć się od razu C, jest dużo literatury, ale niestety - moje zdanie jest takie że do programowania trzeba mieć talent. Są dziedziny gdzie brak talentu można nadrobić ciężką pracą, ale wg mnie nie w tym przypadku. Umysły są różne i pracują specyficznie, tak jak różny jest umysł matematyka i humanisty (a to tylko najprostszy przykład). Niestety większość ludzi nie ma szans zostać programistami, ale żeby tego się dowiedzieć trzeba spróbować :-)
Możliwe że ktoś odkryje u siebie tę iskierkę, i hobby jakim jest Amiga wejdzie na wyższy poziom.
Z pewnością tworzenie daje więcej satysfakcji jak zwykłe używanie komputera (po to by sprawdzić pocztę czy posłuchać mp3).
No i społeczność jest mała, łatwiej się wybić czy zwyczajnie "zabłysnąć" ;-)

_________________
AmigaOne 500 (AMCC 460ex 1150 MHz), 2 GB RAM, Radeon 7750 (1GB, DDR5), karta dźwiękowa Envy24HT


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: środa, 28 mar 2012, 14:48 
Offline
Elitarny forumowicz
Elitarny forumowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): piątek, 20 sty 2012, 22:31
Posty: 617
Zapytałem o asemblera z dwóch powodów.
Pierwszy to taki że kas1e wspomniał o nim w swoim blogu co skłoniło mnie do myślenia że wciąż są hardkorowcy którzy w tym reźbią ;p, nie wiem dlaczego tak poprostu przyszło mi do głowy.
Drugi to jak już wspomniałeś - na motorolce koderzy lubili wyciskać siudme poty z procesora a czasami nawet robili rzeczy wydawało by się
niemożliwe.
Cytuj:
nie interesowało mnie nigdy oglądanie tych samych "obracających się kartofli" czy "creditsów" dłuższych jak samo demko

Dema czy intra, te dobre, to była prezentacja tego co można osiągnąć i wycisnąć na danym sprzęcie. Niektóre były naprawde klimatyczne,
poza tym można było połączyć prace kilku/nastu ludzi w jedną całość, kod, muzyka, grafika ale przede wszystkim dobry i nowatorski pomysł.
Moje jedno z ulubionych to intro 40K Darkroom - teraz niektóre ikonki mają więcej.

_________________
AmigaOne X5000/020, Sapphire Radeon R9 270X Toxic, 2GB RAM.
Amiga1200/060 32MB RAM
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: środa, 28 mar 2012, 15:26 
Offline
Znamienity forumowicz
Znamienity forumowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 17 sty 2012, 12:28
Posty: 1186
Demko obejrzałem, 40k może robić wrażenie, ale będąc konsekwentnym - gry na Atari też tyle zajmowały. A niekiedy było w nich więcej jak w tym demku.
Na pewno niektóre demka są klimatyczne, ale chciałbym żebyśmy się trzymali programowania pod AmigaOS 4.
Napisałeś: "można było połączyć prace kilku/nastu ludzi w jedną całość, kod, muzyka, grafika ale przede wszystkim dobry i nowatorski pomysł"
A ja napiszę: Dlaczego ci ludzie mając assembler w małym palcu nie pisali czegoś bardziej pożytecznego? Programy, gry? Bo artysta nie zniży się do poziomu rzemieślnika? A może nie potrafiliby? Zaprojektowanie programu to jest sztuka.
I co oni dziś mogą zrobić ze swoją wiedzą? To jest właśnie to o czym wspominałem - znasz C to będziesz mieć z tego pożytek i za 10 lat a komu dziś potrzebny assembler Motoroli?
Nie jestem przeciwnikiem assemblera, po prostu uważam że to nie jest dla zwykłych ludzi :)
Żaden z nas na tym forum prawdopodobnie nie napisze takiego demka, więc przywoływanie wspomnień - można, ale tak z programowaniem nie ruszymy ;)

_________________
AmigaOne 500 (AMCC 460ex 1150 MHz), 2 GB RAM, Radeon 7750 (1GB, DDR5), karta dźwiękowa Envy24HT


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: środa, 28 mar 2012, 16:01 
Offline
Elitarny forumowicz
Elitarny forumowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): piątek, 20 sty 2012, 22:31
Posty: 617
O ile pamiętam to była jakaś gra zrobiona przez scene polską ale za chińskiego luda nie moge sobie przypomnieć co i kiedy to było.
Poza tym robienie czegoś wspólnie wymaga kompromisów, kogoś kto tym zarządzi i całej reszty która się podporządkuje,
a jak wiadomo scenowicze to raczej ludzie ze zbyt dużym ego, z resztą jak większość artystów.
Cytuj:
A ja napiszę: Dlaczego ci ludzie mając assembler w małym palcu nie pisali czegoś bardziej pożytecznego? Programy, gry? Bo artysta nie zniży się do poziomu rzemieślnika? A może nie potrafiliby? Zaprojektowanie programu to jest sztuka.
Sam się nad tym zastanawiałem swojego czasu. Nie dokońca też jest prawdą że nie robili gier i programów.
Mój kumpel, który wciągnął mnie w amigowanie i scenowanie, ma na koncie dwie gry.
Oczywiście patrząc na jakość produkcji scenowych nie możemy oczekiwać żeby ta sama jakość była obecna w grach,
no chyba że gra powstaje przy udziale wielu wielu osób. Te wspomniane gry były robione głownie przez dwie osoby plus muzyka przez trzecią.

Kończe ten przydługi wywód nie na temat, i dodam tylko że wspomniałem o asemblerze nie dlatego żeby móc nawiązać do sceny ale z ciekawości :oops: .

_________________
AmigaOne X5000/020, Sapphire Radeon R9 270X Toxic, 2GB RAM.
Amiga1200/060 32MB RAM
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: czwartek, 29 mar 2012, 14:32 
Offline
Znamienity forumowicz
Znamienity forumowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 17 sty 2012, 12:28
Posty: 1186
Ja nie znam nikogo osobiście z amigowego światka, co dopiero jakiegoś twórcę gry (btw Sword był nawet popularny).
W assemblerze został napisany chociażby Amiga E

_________________
AmigaOne 500 (AMCC 460ex 1150 MHz), 2 GB RAM, Radeon 7750 (1GB, DDR5), karta dźwiękowa Envy24HT


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: czwartek, 15 lis 2012, 13:43 
Offline
Znamienity forumowicz
Znamienity forumowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 17 sty 2012, 12:28
Posty: 1186
Niedawno w innym wątku dawałem linka do materiałów z seminarium dla programistów na AmiWest 2012.
Żeby "nie zaginęło" postanowiłem w wątku o programowaniu, który jest bardziej intuicyjnym miejscem do rozpoczęcia poszukiwań w kierunku "jak zacząć programować pod AmigaOS", uwypuklić kilka elementów, które są istotne z punktu widzenia początkującego.

Pod linkiem AmiWest Setup znajduje się absolutnie podstawowy opis jak zacząć.
Artykuł jest co prawda po angielsku, ale jest opisane przystępnie i zwięźle:
- instalacja SDK
- testowanie SDK - "Hello World"
- instalacja CodeBench
- testowanie CodeBench - "Hello World"
- testowanie CodeBench "Hello World" w wersji z GUI - zamieszczony kod źródłowy.

Czyli jest opisane jak postawić sobie środowisko programisty za darmo, i napisać pierwszy program Hello World.
Linki do SDK i Codebench są w pierwszym poście. Jeszcze jakieś wymówki? ;) Do roboty! :techie-hiding:

_________________
AmigaOne 500 (AMCC 460ex 1150 MHz), 2 GB RAM, Radeon 7750 (1GB, DDR5), karta dźwiękowa Envy24HT


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: piątek, 25 paź 2013, 09:43 
Offline
Znamienity forumowicz
Znamienity forumowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 17 sty 2012, 12:28
Posty: 1186
Na stronie Amiga wiki są nowe zasoby dla programistów.

Jakiś czas temu materiały z AmiWest 2012 zostały wbogacone o wykłady wideo.

Ostatnia nowość to AmiWest 2013:
AmiWest 2013 Programming Conference Synopsis
AmiWest Setup
AmiWest Lesson 1: How to Crash
AmiWest Lesson 2: Interpreting Crash Reports
AmiWest Lesson 3: ProcTree Redux
AmiWest Lesson 4: Simple IP Clients & Servers
AmiWest Lesson 5: Bars&Pipes Tools


Link do materiałów: http://wiki.amigaos.net/wiki/Tutorials:Main

_________________
AmigaOne 500 (AMCC 460ex 1150 MHz), 2 GB RAM, Radeon 7750 (1GB, DDR5), karta dźwiękowa Envy24HT


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: czwartek, 2 sty 2014, 12:09 
Offline
Znamienity forumowicz
Znamienity forumowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 17 sty 2012, 12:28
Posty: 1186
Dosyć dawno Radov dokonał tłumaczenia kursu programowania dla początkujących.
Materiał jest na execu, ale zważywszy jak mało jest o programowaniu pod AmigaOS 4 do poczytania po polsku - myślę że warto to zalinkować:
Spota kurs programowania dla początkujących, cz. 1
Spota kurs programowania dla początkujących, cz. 2
Spota kurs programowania dla początkujących, cz. 3

_________________
AmigaOne 500 (AMCC 460ex 1150 MHz), 2 GB RAM, Radeon 7750 (1GB, DDR5), karta dźwiękowa Envy24HT


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: środa, 27 kwi 2016, 10:26 
Offline
Aktywny forumowicz
Aktywny forumowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): piątek, 7 lut 2014, 20:09
Posty: 224
Lokalizacja: Katowice
Jest już Amiwest 2015. Rozumiem że jest tam ujęte programowanie w C lub C++ , bo zastanawiam się nad dodatkowa literaturą, oczywiście nie Amigową ale zawsze może coś ułatwić.
Czy ktoś się zastanawiał nad AmigaE, kompilator PortablE jest dalej rozwijany. C jest bardziej przyszłościowy i wieloplatformowy, ale E mógłby być prostszy (pewnie gorszy dostęp do literatury). Chciałbym rozpocząć zabawę z programowaniem jednocześnie dla klasycznej Amigi i nowej pod Amigaos4.x

_________________
Niepoprawny Optymista


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: środa, 27 kwi 2016, 16:28 
Offline
Doborowy forumowicz
Doborowy forumowicz

Dołączył(a): wtorek, 17 sty 2012, 17:21
Posty: 934
Do C jest dużo więcej literatury w tym w języku polskim co znacznie ułatwia sprawę.
C jest bardziej popularny na Amidze niż E.
Za C przemawia też dużo dostępnych kodów źródłowych na amigę w internecie.
Poza tym jest na wiele popularnych platform, więcej osób zna więc może rzucić okiem i powiedzieć np co jest źle.
Jeśli ktoś zna E z dawnych czasów, a nie zna C to w ostateczności może używać.
W innym razie nie warto.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: czwartek, 28 kwi 2016, 09:21 
Offline
Aktywny forumowicz
Aktywny forumowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): piątek, 7 lut 2014, 20:09
Posty: 224
Lokalizacja: Katowice
Ok czyli C , faktycznie będzie łatwiej z literaturą. Przy okazji jak kogoś interesuje Amiga Classic i C
https://computerarchive.org/files/comp/ ... ari_ST.pdf
Nie wiem czy było ale że ja odkrywam od nowa zasoby internetu związanego z Amigą to wklejam. Polecam zejść katalog niżej lub dalej, pełno starej literatury, oczywiście po angielsku:
https://computerarchive.org/files/comp/books/Compute/

_________________
Niepoprawny Optymista


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: czwartek, 28 kwi 2016, 19:55 
Offline
Doborowy forumowicz
Doborowy forumowicz

Dołączył(a): wtorek, 17 sty 2012, 17:21
Posty: 934
Nie warto tej książki czytać, jest zbyt przestarzała.

Jeśli chodzi o gry w stylu Amigi 500, na Amigę 500:

Amiga 500 Mapa pamięci - tam były przykłady do programowania hardware w C

Jeśli chodzi o soft użytkowy:

Polecam Kurs języka "C" Kamila Iskry i Dariusza Żbika - był kiedyś w MA:

http://kramarczyk.org/amiga_kurs_c/

Potem kurs mui

http://www.ppa.pl/programy/szkolki/

Kompilator C na amidze tylko gcc - inne jak sas c,maxon c++, hisoft c, aztec c, vbcc to wszystko jest przestarzałe i nawet dwadzieścia lat temu było w tyle za standardami.

Gcc jest tu:

http://kas1e.mikendezign.com/zerohero_c ... r_os3.html

Jeśli chodzi o soft użytkowy i grafikę na Amidze - Amigi od Commodore które nadal są używane,

w większości mają procesor dużo szybszy niż blitter - nawet Amiga 1200 z fastem ma procesor szybszy niż blitter.

Należy się wystrzegać rysowania czegokolwiek za pomocą graphics.library - tylko swój własny kod i cpu.

Tak będzie szybciej, tworzenie programu zajmie mniej czasu i pracy.

Tak samo diskfont.library - lepiej zrobić ściągnąć skądś gotowe funkcje do fontów bitmapowych, albo przestawić się na ttf.

Warto też nauczyć się cairo.

Na razie tyle. Powodzenia w nauce.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: piątek, 29 kwi 2016, 07:43 
Offline
Aktywny forumowicz
Aktywny forumowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): piątek, 7 lut 2014, 20:09
Posty: 224
Lokalizacja: Katowice
Te na PPA już pościągałem , ale dzięki za Kramarczyka pewnie bym nie znalazł. Czy coś z aktualnie dostępnych książek w sprzedaży jest warte uwagi (oczywiście ogólnie o C) ?
Szykuję się długi weekend OS 3.9 i 4.1 już przygotowane pod WinUAE ;)

_________________
Niepoprawny Optymista


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 20 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL
phpBB SEO