Forum AmigaOne Zone

Forum użytkowników Amigi i nie tylko
Teraz jest niedziela, 17 gru 2017, 06:04

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 29 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Doom na PC
PostNapisane: niedziela, 26 lut 2017, 17:11 
Offline
Regularny forumowicz
Regularny forumowicz

Dołączył(a): wtorek, 9 kwi 2013, 15:06
Posty: 116
Z tego, co pisałeś na Execu, Twój pierwszy PC to było jakieś Pentium, więc nie za bardzo miałeś styczność z Pecetami w okolicach premiery A1200 :P
Generalnie, do czasu upowszechnienia się 486DX2 i dobrych kart na VLB, PC to był dramat. VGA na ISA nie miała startu do Amigi, nawet AGA, a takowe były w użyciu w większości do końca 94 roku...
Ja korzystałem tak z PC jak i z Amigi. Amiga była nieporównywalnie fajniejszym sprzętem ale, neistety, PC miał lepsze gry (od 93 wzwyż). PC może i fajnei wyglądał, gdy czytało się tabelki z możliwościami technicznymi - gdy się go używało, gdy doświadczało się tego jak to działało mit pryskał. Na Amidze od 89 roku gry miały ponad 100 kolorów na ekranie jednocześnie (no ale przecież, to niemożliwe bo w w trybie 32 kolorowym). Dodatkowo w 50Hz. PC może i miał Dooma, któy jednakże na 386DX 40Mhz, w pikselach 1:1 działał w 8kl/sek. W pikslach 1:2, z okienkiem wielkości połowy ekranu dawało się grać, ale wtedy to, wizualnie, niewiele odbiegało od tego co prezentował sobą Gloom. Taki amigowy Ambermoon, na A1200 (choć wizualnia bnie wykorzystywały trybów AGA) miażdzył przeciętnego posiadacza PC.
A1200, dla mnie, był najgorszym komputerem jaki posiadałem, nie ze względu an HW, który był całkiem okej - ze względu na marazm softwareowy. Producenci olali ten HW, więc nie było powodu by się z nim męczyć. Gry, które wtedy wychodziły, były najwyżej kiepskimi portami z PC, którym autorzy kompletnie nie poświęcali uwagi - vide dramatycznie słaby port Indiana Jones and the Fate of Atlantis. Przesiadłem się na PC (i konsole, choć wtedy stać mnie było raptem na kilka gier, więc one - MD i SNES - były raczej genialnym dodatkiem do codziennego grania na piecu).
Zabawne, że pierwsze gry w SVGA (640x480 w 256 kolorów) zaczęły pojawiać się, nieśmiało, dopiero w 95 roku, i one by być grywalne wymagały wręcz Pentium (Warcraft 2, HoMM, V for Victory to jedne z nielicznych gier, w które dało się w tej rozdzielczości grać na dx2/66Mhz). Jak upowszechniło się DX2/66 (i VLB) wszystko się zmieniło - PC w końcu dawał sobie radę z animacją (Doom w 30fps), ba, nawet platformery dawało radę na tym robić...Tyle, że to było w 95 roku.

Tl;Dr - przesadzasz z tym chwaleniem PC. Przeciętny PC w 93 roku to był dramat, któremu brakowało wiele do Amigi z 85 roku, nie mówiąc o A1200/A4000)


Udostępnij dla FacebookUdostępnij dla TwitterUdostępnij dla Google+
Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: niedziela, 26 lut 2017, 17:37 
Offline
Doborowy forumowicz
Doborowy forumowicz

Dołączył(a): wtorek, 17 sty 2012, 18:21
Posty: 804
amigowiec napisał(a):
Z tego, co pisałeś na Execu, Twój pierwszy PC to było jakieś Pentium, więc nie za bardzo miałeś styczność z Pecetami w okolicach premiery A1200 :P

Nie trzeba mieć by używać.
Cytuj:
Generalnie, do czasu upowszechnienia się 486DX2 i dobrych kart na VLB, PC to był dramat.

Sprawdź na execu jeszcze raz. 386 SX z dobrą kartą na ISA ma grafikę szybszą niż 060 plus AGA.

Resztę pominę milczeniem.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: niedziela, 26 lut 2017, 17:58 
Offline
Regularny forumowicz
Regularny forumowicz

Dołączył(a): wtorek, 9 kwi 2013, 15:06
Posty: 116
LOL.

Może na papierze. Pokaz mi cokolwiek działające na 386sx w 50Hz. Ba, pokaż mi coś co działa w 30fps :P
Wiem, że sporo ludzi bazuje tylko na jakichś danych technicznych ale wydaje mi się, że powinno się takie rzeczy pisac jako praktyk a nie teoretyk wikipedii :P


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: niedziela, 26 lut 2017, 18:00 
Offline
Doborowy forumowicz
Doborowy forumowicz

Dołączył(a): wtorek, 17 sty 2012, 18:21
Posty: 804
Jak kupisz 386 DX z FPU i z kartą CL to mogę ci je poustawiać.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: niedziela, 26 lut 2017, 18:19 
Offline
Doborowy forumowicz
Doborowy forumowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 17 sty 2012, 13:28
Posty: 910
@amigowiec
Wasz spór jest żenujący, choć na poziomie udowadniania że filmik HAM jak z tytułu wątku pójdzie identycznie jak na "stockowej 1200" pod WinUAE.
Ja przeszedłem PC od 286 (w czasach gdy był to procesor na topie) przez wszystkie procesory Intela i mógłbym was posadzić do kąta z waszą wiedzą 8-) Ale to nie jest miejsce na to. Nie róbmy tu kącika starego grzybiarza ;)

Dla wspominek polecam przeglądnąć stare Secret Service, przyjemna lektura (pod koniec każdego numeru były nowinki sprzętowe, kącik amigowy i konsolowy).


Ostatnio edytowano niedziela, 26 lut 2017, 18:56 przez adam, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: niedziela, 26 lut 2017, 18:39 
Offline
Regularny forumowicz
Regularny forumowicz

Dołączył(a): wtorek, 9 kwi 2013, 15:06
Posty: 116
Adamie, podobnie jak Ty zaczynałem od 286 (przez 386DX 40MHz itd) więc opisuję tutaj własne doświadczenia...
PC był paskudny do czasów 486DX2/66.
Cóż, nie zmienia to faktu, iż dla WC i WC2 po prostu trzeba go było mieć...Niestety.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: niedziela, 26 lut 2017, 19:01 
Offline
Doborowy forumowicz
Doborowy forumowicz

Dołączył(a): wtorek, 17 sty 2012, 18:21
Posty: 804
486 nie używałem.
Na 386 DX plus fpu Weiteka z dobrą kartą graficzną składałem lokalną gazetę (1993).
Karta graficzna 24 bit, skaner.
Windows 3.11 do tego Corel Draw, Corel Photopaint, Adobe Pagamaker.
Windows był toporny, ale na Corelu pracowało się całkiem fajnie.
Grafika była niestety lepsza od najlepszej Amigi tylko z AGA.
Potem 386 używałem na AGH (1994).
Ciężko się było dopchać po zajęciach do tych do tych trzech 386 DX co zostawili studentom do użytku w centrum komputerowym.
Ale DOOM działał na nich całkiem fajnie.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: niedziela, 26 lut 2017, 19:06 
Offline
Doborowy forumowicz
Doborowy forumowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 17 sty 2012, 13:28
Posty: 910
@amigowiec
Ja miałem w domu P75 na Intel Zappa a w pracy 386 SX z 4 MB RAM, to była drama... Jedyne co było w nim dobre to stary dysk Conner (wyjęty z jeszcze starszego komputera), nie do zdarcia.
Człowiek ma to do siebie - bo już tak to natura mądrze wymyśliła - że po latach pamięta więcej rzeczy pozytywnych niż negatywnych. Ba, często idealizuje, i to się tyczy zarówno tych którzy wzdychają za "stockową 1200" ;] jak i starych pececiarzy. Ja tam nie wzdycham. Takie były czasy, czasy walki o wszystko. O, jak mnie wnerwiło jak nowa płyta główna zeżarła kilkanaście KB pamięci więcej, i mój ukochany Seal Team który wymagał >600 KB już nie poszedł. Albo jak wsadziłem Gravisa i zeżarł ostatnie wolne przerwania ;] Te cudawianki z extenderami, univbe... Może kiedyś retro PC będzie popularne (w sumie już tak się staje) - nie dla mnie. No way ;]

Wracając do tematu wątku, żeby go wstawić na właściwy tor - myślę że dobrym pomysłem było wrzucać takie filmiki HAM na DVD Amigazynu.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: niedziela, 26 lut 2017, 19:19 
Offline
Regularny forumowicz
Regularny forumowicz

Dołączył(a): wtorek, 9 kwi 2013, 15:06
Posty: 116
Cytuj:
Ale DOOM działał na nich całkiem fajnie.


Całkiem fajnie =8fps w 320x200 bądź 15 fps w 160x200 :P

Dla mnie, gry na ZX 81 były cudowne, gry na ZX Spectrum działąjące w 2 fps też miażdzyły. Jak ktoś nie miał kontaktu, styczności z taką techniką - wszystko było fajne.
Wspomnienia pryskają niczym bańka mydlana w chwili gdy się to sprawdzi. Doom na 386DX działał i wyglądał kiepsko.
Inna sprawa, że wtedy posiadacz PC nie miał po prostu punktu odniesienia.
Zabawna sprawa z tym Windows i Corelem. Na A1200, fakt, że z 030, Workbench z AGA i powiedzmy, Final Writerem czy czymkolwiek innym, działał responsywniej niż ten Corel na PC. Więc jednak te karty w 386 nie były tak bardzo świetne :P

Tutaj nie ma o czym pisać - AGA, w porównaniu do VGA na ISA, wcale nie była taka zła. W wielu aspektach była od tych kart lepsza...Pisanie, iż 386SX miał grafikę szybszą od AGA z 060 to po prostu brednie i ewidentny brak wiedzy w temacie.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: niedziela, 26 lut 2017, 20:03 
Offline
Doborowy forumowicz
Doborowy forumowicz

Dołączył(a): wtorek, 17 sty 2012, 18:21
Posty: 804
amigowiec napisał(a):
Doom na 386DX działał i wyglądał kiepsko.

Porządna karta graficzna np CL, fpu i biega.
Cytuj:
Zabawna sprawa z tym Windows i Corelem. Na A1200, fakt, że z 030, Workbench z AGA i powiedzmy, Final Writerem czy czymkolwiek innym, działał responsywniej niż ten Corel na PC.

Strasznie ci się wszystko miesza.
FinalWriter to nie program do składu.
AGA nie ma 24 bit.
A programu do grafiki wektorowej na poziomie CorelDraw 3.0 do dzisiaj nie ma na amidze.
amigowiec napisał(a):
Tutaj nie ma o czym pisać - AGA, w porównaniu do VGA na ISA, wcale nie była taka zła. W wielu aspektach była od tych kart lepsza...

W żadnym.
Cytuj:
Pisanie, iż 386SX miał grafikę szybszą od AGA z 060 to po prostu brednie i ewidentny brak wiedzy w temacie.

Niestety. Masz problem z pogodzeniem się z rzeczywistością ale tak to niestety wygląda.
386SX z dobrą kartą graficzną ma transfer na poziomie c2p 68060+AGA, a w praktyce większy.
Oczywiście tylko w 8 bit, bo w 16 bit 060 zostaje w tyle za 386 SX.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: niedziela, 26 lut 2017, 20:19 
Offline
Regularny forumowicz
Regularny forumowicz

Dołączył(a): wtorek, 9 kwi 2013, 15:06
Posty: 116
LOL. Doom nie wymaga koprocesora :) Ba, koprocesor w żadnym razie nie jest przez engine wykorzystywany :P (tak swoją drogą, chyba pierwszą grą, która wykorzystywała fpu na PC był Quake, choć tu moge się mylić - może Falcon 3.0 czy Strike Commander tez z neigo korzystały - aczkolwiek, nie licząc tych tytułów, do czasów Q, absolutnie nic, gamingowo, nie wykorzystywało FPU na PC)
Inna sprawa, że różnica pomiędzy SX a DX nie wynikała z posiadania/bądź nie koprocesora.
SX to po prostu 16 bitowy, okrojony czip. Takie 286 z inną nazwą :P
Karty na ISA, jakiej byś nie włożył, nie dodawały żadnego speeda Doomowi. Na najszybszych PC 386DX 40MHZ Doom wyciągał 8fps. Nie ważne z jaki czipset miała VGA.
Mi nie chodziło o konkretny program tylko o responsywność środowiska graficznego, To na 386 (nawet DX) było koszmarne.
Gorsze niż to na Amigach. Wystarczy sprawdzić :P

Generalnie nie wydaje mi się, świnkomorska, byś miał jakąkolwiek styczność z Amigami AGA. Raczej gloryfikujesz pecety, z którymi gdzieś tam miałeś pobieżną styczność, opierając się na jakiejś wikipedii...
PC, owszem, miało lepszy soft użytkowy, szczególnie w dziedzinach DTP i pochodnych, ale to nie ma żadnego zwiazku z HW. Gdyby na Amidze, na takim sofcie, dało się zarobić, na Amidze byłby on lepszy i wydajniejszy niż na byle PC.
Wtedy.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: niedziela, 26 lut 2017, 20:29 
Offline
Doborowy forumowicz
Doborowy forumowicz

Dołączył(a): wtorek, 17 sty 2012, 18:21
Posty: 804
adam napisał(a):
Może kiedyś retro PC będzie popularne (w sumie już tak się staje) - nie dla mnie. No way ;]

Mnie z retro, to może trochę interesuje a500.
Potem właśnie retro pc.
Choć raczej nie 386, tylko okolice 1996 pierwsze pentium, s3 virge, pierwsze voodoo.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: niedziela, 26 lut 2017, 20:35 
Offline
Doborowy forumowicz
Doborowy forumowicz

Dołączył(a): wtorek, 17 sty 2012, 18:21
Posty: 804
amigowiec napisał(a):
LOL. Doom nie wymaga koprocesora :)

Jak nie wymaga, jak wymaga. Na 386 SX nie dało się uruchomić trzeba było emulator 387 instalować.
Cytuj:
Mi nie chodziło o konkretny program tylko o responsywność środowiska graficznego, To na 386 (nawet DX) było koszmarne.

Trzeba było kupić porządną kartę graficzną, to by ci chodziło.
Cytuj:
Generalnie nie wydaje mi się, świnkomorska, byś miał jakąkolwiek styczność z Amigami AGA.

Miałem to dziadostwo a1200 przez dwa lata. System był super, ale grafika wolna i do kitu.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: niedziela, 26 lut 2017, 20:53 
Offline
Regularny forumowicz
Regularny forumowicz

Dołączył(a): wtorek, 9 kwi 2013, 15:06
Posty: 116
Engine Doom nie korzysta z fpu a gra bez problemu dziala na 386sx. Sorry...


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: niedziela, 26 lut 2017, 21:10 
Offline
Doborowy forumowicz
Doborowy forumowicz

Dołączył(a): wtorek, 17 sty 2012, 18:21
Posty: 804
Jak nie wymaga, jak wymaga. Na 386 SX nie dało się uruchomić trzeba było emulator 387 instalować.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 29 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL
phpBB SEO